زبان انگلیسی در مهندسی صنایع

زبان انگلیسی برای مهندسی صنایع

یادگیری زبان انگلیسی، چه برای کنکور ارشد باشد، چه پیدا کردن شغل مناسب، از مهم ترین قسمت های هر مقطع تحصیلی، و برای تمام رشته های دانشگاهی است. امروزه نه تنها درس خواندن، بلکه زندگی بدون تسلط به این زبان بین المللی، به سختی قابل تصور است. دانشجویان مهندسی صنایع نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

زبان انگلیسی از چهار مهارت اصلی، تشکیل شده است که عبارتند از خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن. علاوه بر تمرین هایی که برای بهبود هر یک از این مهارت ها ارائه می شوند، تقویت لغات و دستور زبان انگلیسی نیز نقش به سزایی دارند.

معمولا دانشجویان در چهار حوزه متفاوت با زبان انگلیسی سروکار دارند. 1- عمومی، 2- آکادمیک، 3- حرفه ای و 4 – تخصصی. در ادامه علاوه بر معرفی هر یک از این چهار مورد، منابع و دوره هایی جهت تسهیل یادگیری هر کدام ارائه شده است. 

زبان انگلیسی عمومی

زبان عمومی، در واقع به آن بخشی از زبان انگلیسی اشاره دارد، که تمام افراد برای امور روزمره به آن احتیاج دارند. مثلا کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف و سفر به کشورهای دیگر از جمله ی این موارد هستند. تمام آنچه دانش آموزان در دبیرستان می آموزند و داوطلبان در کنکور سراسری با آن روبرو می شوند، جزئی از زبان عمومی هستند. یادگیری زبان عمومی از آن جهت اهمیت دارد که این قسمت حداقل لازم از زبان انگلیسی است و به عنوان پیش نیازی برای زمینه های دیگر تلقی می شود. بنابراین، باید توجه داشت که هر گونه نقص و کمبود در زبان عمومی، به ادامه مسیر یادگیری زبان لطمه می زند.

زبان عمومی معمولا به پنج سطح تقسیم می شود، که به ترتیب عبارتند از Upper-Intermediate، Intermediate، Pre-Intermediate، Elementary و Advance. بسیاری از افراد ترجیح می دهند در آموزشگاه های زبان این پنج سطح را بگذرانند. از جمله شناخته شده ترین آموزشگاه های زبان در تهران می توان به ایرانمهر، سفیر، ایران اروپا و … اشاره نمود. همچنین گروه اِلمپ برای آموزش آنلاین زبان انگلیسی و موسسه اُ تیچر برای تدریس خصوصی زبان انگلیسی (و احتمالا سایر زبان ها) اخیرا ایجاد شده و گسترش یافته اند. در صورتی که به موسسات حضوری یا آنلاین مراجعه کنید، منابع لازم در اختیارتان قرار گرفته و کتاب های مناسب به شما معرفی می شوند. اما در صورتی که تصمیم دارید خودتان در منزل مطالعه کنید، بهتر است جستجویی در اینترنت کرده و سری به فروشگاه ها بزنید تا کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید. غالب افراد و آموزشگاه ها، یکی از کتاب های Interchange و American English File و یا Headway را پیشنهاد می کنند. این کتاب ها برای هر چهار مهارت اصلی تمرین هایی دارند. برای تقویت لغت و دستور زبان هم می توانید از کتاب های English Grammar in Use و English Vocabulary in Use در سطح متوسط استفاده نمایید.

زبان انگلیسی آکادمیک

زبان انگلیسی آکادمیک، به مجموعه لغات و مطالبی اشاره دارد که در دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف کاربرد دارند. از مکالمه دانشجویان در خوابگاه بگیرید تا متون علمی نجوم و زمین شناسی و تاریخ. بیشتر افراد این بخش از زبان انگلیسی را جهت شرکت در آزمون های زبان و به منظور ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی می آموزند. آزمون های مختلفی برای سنجش تسلط دانشجویان به این سطح از زبان انگلیسی طراحی شده اند، که از آن جمله می توان به آزمون های بین المللی IELTS، TOEFL و PTE اشاره نمود. هر چند که نمره ی هر سه آزمون در غالب دانشگاه های جهان مورد قبول است، اما برای نتیجه ی بهتر، ابتدا باید دانشگاه و مقصد خود را انتخاب نموده و سپس با در نظر گرفتن شرایط خود، در یکی از این آزمون ها ثبت نام کنید. از آنجایی که بیشتر دانشکده های مهندسی صنایع در ایالات متحده قرار دارند، اکثر فارغ التحصیلان این رشته آزمون تافل را انتخاب می کنند.

برای تسلط به زبان آکادمیک، می توان در دوره های آمادگی آزمون های زبان شرکت کرد. از بهترین موسساتی که در تهران این دوره ها را برگزار می کنند، می توان آموزشگاه زبان ایرسافام و آموزشگاه زبان برزآبادی را نام برد. در صورتی که تمایل به شرکت در دوره ها ندارید، می توانید منابع هر آزمون را تهیه نموده و در منزل مطالعه کنید. شرکت در آزمون های آزمایشی می تواند بسیار مفید و موثر باشد. در ادامه برای آشنایی با هر آزمون، منابع و مواد درسی و همچنین تفاوت‏‏ ها یشان سه صفحه پیشنهاد شده است.

TOEFL

این آزمون توسط موسسه ETS در ایالات متحده و به صورت کاملا کامپیوتری برگزار می شود. ولی تصحیح بخش Speaking و Writing با کارشناسان است. آزمون از 120 نمره بوده و به صورت مکرر در ایران و سایر کشورها برگزار می شود.

IELTS

آیلتس توسط دانشگاه کمبریج و شورای فرهنگی بریتانیا، طراحی و اجرا می شود. نمره این آزمون از 9 بوده و مرتبا در ایران برگزار می شود. افرادی که نگارش روی کاغذ را به تایپ و صحبت کردن با انسان را به کامپیوتر ترجیح می دهند این آزمون را انتخاب می نمایند.

PTE

آزمون زبان پیرسون، توسط موسسه پیرسون انگلستان و به صورت کاملا کامپیوتری برگزار و تصحیح می شود. نمره این آزمون از 90 بوده و کسب نمره مورد نظر در این آزمون به نسبت سایر آزمون ها آسان تر است و معمولا برای مهاجرت به استرالیا و نیوزیلند کاربرد دارد.

زبان انگلیسی تخصصی

زبان تخصصی، بخشی از زبان انگلیسی است که به رشته دانشگاهی فرد مربوط می شود. به عنوان مثال مجموع لغات و عباراتی که در مهندسی صنایع کاربرد دارند، جزء زبان تخصصی مهندسی صنایع هستند. هدف از یادگیری این قسمت از زبان، بهبود دانش تخصصی و تقویت روابط علمی است. در واقع شما برای مطالعه جدیدترین کتاب های چاپ شده و به روز ترین مقالات موجود در جهان، نیاز به یادگیری زبان تخصصی دارید. از آنجایی که تعداد لغات کاربردی در یک رشته دانشگاهی به مراتب کمتر از زبان عمومی و آکادمیک است، آموختن زبان تخصصی چندان کار دشوار و زمانبری نیست. به علاوه بسیاری از این عبارات، طی تحصیل در دروس مختلف شنیده و به کار برده شده و احتمالا با بخش قابل توجهی از این مجموعه لغت آشنایی دارید. همچنین بعضی از دانشکده ها، دو واحد زبان تخصصی به صورت اختیاری ارائه می دهند که در صورت نیاز می توانید اخذ کنید. مطالعه مقالات و کتاب های انگلیسی نیز در این مسیر بسیار مفید هستند. نهایتا برای دستیابی به سطح قابل قبول در این بخش می توانید سری کتاب های Professional English in Use را به ترتیب با عنوان های مدیریت، مالی، بازاریابی، مهندسی و فناوری ارتباطات تهیه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا